Léto v PRETOLU: Opatření proti horku, pomoc cizincům i nový přírůstek ve vozovém parku

Ačkoli pro mnoho oborů bývá léto tzv. okurkovou sezónou, v PRETOLU tomu tak rozhodně není. Přečtěte si, jak se jednotlivé úseky naší společnosti vypořádávají s vysokými teplotami a na čem v létě pracují.

Vystrkov – V karosárně a lakovně společnosti PRETOL mají v tomto období o něco málo více zakázek než obvykle. „Nyní opravujeme hlavně kabiny nákladních vozidel po bouračkách. Rovnání rámů a opravy osobních vozidel jsou v menšině,“ uvedl vedoucí karosárny a lakovny Radek Höfer. Ačkoli by se mohlo zdát, že červencová a srpnová vedra mohou být pro lakýrníky výhodou, například proto, že jim rychleji uschne barva, opak je pravdou. „Třicetistupňová vedra nejsou pro práci v lakovně ideální. Museli jsme upravit receptury lakýrnických prostředků, aby se s nimi v takto vysokých teplotách dalo pracovat, aby právě nezasychaly příliš rychle,“ vysvětlit Höfer s tím, že ideální pro práci v lakovacím boxu je teplota vzduchu okolo 20 stupňů Celsia. Aktuálně v lakovně provádějí přípravné práce pro lakování nástavby na výrobu litých podlah, která se vyráběla přímo v PRETOLU.

Přizpůsobit se letním teplotám se snaží i pracovníci stavebního úseku. „Musíme dodržovat pravidla bezpečnosti práce, není proto možné se například svléknout do půli těla a pracovat v sandálech. Jediné, co se dá v takovýchto vedrech dělat, je začít pracovat ráno co možná nejdříve, dokud Slunce ještě nemá takovou sílu, a zvýšit přísun tekutin. Zaměstnavatele musí při zátěži teplem zajistit zaměstnancům takzvané ochranné nápoje. Tuto zákonnou povinnost samozřejmě dodržujeme,“ řekl vedoucí stavební činnosti PRETOLU Jan Uchytil.

Mobilní jeřáb Liebherr o nosnosti pětapadesát tun se v létě vydává hlavně na stavby v Humpolci a okolí, kde pomáhá přemisťovat těžká břemena. „V poslední době jsme pracovali například na stavbě domu v Humpolci, kde jsme dávali na střechu palety s cihlami, ve Šlapanově jsme měnili střechu na bioplynové stanici a v Dolní Krupé jsme do země usazovali betonovou nádrž,“ vyjmenoval jeřábník Jaroslav Říha.

Sundavání střechy z bioplynové stanice ve Šlapanově

Pro pracovníky odtahové a vyprošťovací služby je období letních prázdnin a dovolených jedním z nejhektičtějších období v roce. „Vyjíždíme převážně k poruchám vozidel, v období dovolených jsou to často karavany cizinců, kteří přes naše území jedou na dovolenou,“ řekl vedoucí odtahové a vyprošťovací služby PRETOLU Petr Endrle. Právě u jednoho takového případu byl i jeden z řidičů odtahové služby Martin Nečil. „V posledním červencovém týdnu jsem odtahoval z pětadevadesátého kilometru dálnice D1 porouchaný karavan. Cestovali v něm Holanďané a měli s sebou i své dva psy. Plánovali si bezstarostnou dovolenou a místo toho skončili v servisu,“ řekl k zásahu Nečil.

I v servisu nákladních vozidel se mechanici v letním období často setkávají s cizinci. „Právě pracujeme na opravách tahačů MAN pro zákazníky z Polska a Maďarska,“ uvedl vedoucí servisu Marek Mátl.

Úsek nadrozměrné přepravy se může od srpna pyšnit novým přírůstek ve svém vozovém parku. „Jedná se o speciální teleskopický hlubinný návěs pro přepravu těch nejdelších tříosých autobusů,“ uvedl vedoucí úseku nadrozměrné přepravy Milan Adamec. V létě se mezinárodně přepravují hlavně zemědělské stroje jako kombajny či postřikovače. Mezi další náklady patří například automobilové díly, stavební stroje, dřevo či rozměrná vozidla.

Nový hlubinný návěs pro přepravu těch nejdelších tříosých autobusů