Odtahová služba

Velké nehody prověří připravenost a schopnosti „odtahovky“. Rokem 2020 se prolínaly od ledna až do prosince

Lepší než kdejaký audit. To jsou velké nehody, při kterých se ukáže, jak efektivní je organizace celé akce, řízení zásahu na místě i samotná práce našich zaměstnanců od A do Z. 
V tomto článku přinášíme výběr zásahů z právě končícího roku, které mají jednoho společného jmenovatele, na kterého jsme se při jejich likvidaci museli zaměřit více než jindy – NÁKLAD.

První velká nehoda roku s rozsypaným nákladem přišla hned první měsíc, a to v sobotu 25. ledna. Na 112. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu havaroval rumunský kamion převážející plechovky s kukuřicí. Došlo k masivnímu úniku nafty, vysypání nákladu a převrácení vozidla, které skončilo v příkopu. Při odklízení nehody bylo použito velké množství techniky, od bagru přes kontejnerová vozidla či vyprošťovací speciály až po jeřáb a další nezbytnou techniku. Ve stejný den navíc došlo k nehodě nákladního vozidla převážejícího chemikálie, a to na komunikaci I/19 u Starého Pelhřimova. U Starého Pelhřimova došlo k další větší nehodě i v únoru. Přes celou šíři komunikace se tam převrátil nákladní automobil s návěsem naloženým dřevěnými hranoly. Nejprve jsme museli přeložit náklad a posléze vyprostit a odtáhnout tahač s návěsem.


Foto 1: Rozsypaný náklad (plechovky s kukuřicí) na D1

Polská cisterna s kyselinou fosforečnou havarovala na dálnici D1 na 65,5. kilometru ve směru na Brno v sobotu 18. dubna dopoledne.  Cisterna se převrátila a vzhledem k povaze nákladu a blízkosti vodního zdroje Želivka hrozila ekologická havárie. Naše společnost pracovala na likvidaci nehody s vyprošťovacími speciály, vozidly potřebnými k odtahu havarované soupravy, vozidly zajišťujícími dopravní značení i s mobilním jeřábem Liebherr. Dálnice byla zprůjezdněna před pátou hodinou odpolední, poté, co bylo místo nehody kompletně uklizeno. U této nehody jsme spolupracovali s hasiči, kterým jsme pomáhali neutralizovat kyselinu, a se společností Purum, která přečerpala kyselinu z převráceného kamionu a následně ji odvezla k bezpečnému zpracování.

Havarovaná polská cisterna s kyselinou fosforečnou

„Tři z výše zmíněných nehod se staly v sobotu a jedna v pátek odpoledne. O to víc si cením ochoty našich pracovníků přijet k takto velkým nehodám pomáhat, ačkoli zrovna nemají službu. V naší profesi zkrátka musíme být pořád v pohotovosti, práce na nehodách nepočká,“ říká vedoucí odtahové služby PRETOLU Petr Endrle.

Dalším převáženým nákladem, který se při nehodě vysypal a který jsme museli překládat, byly lahve se slunečnicovým olejem. Tentokrát se jednalo o maďarskou soupravu, jejíž řidič se vyboural na 53. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu ve středu 20. května. Lahve s olejem skončily pod srázem, a nebylo tak snadné je jednoduše dostat zpět na silnici. Musely se dávat do big bagů, které se posléze jeřábem vytahovaly a umisťovaly do přistavených kontejnerových vozidel. „Ačkoli se nejednalo o těžké věci, bylo to i tak fyzicky docela náročné. Oleje byl plný návěs, a tak nám úklid trval několik hodin,“ uvedl zaměstnanec odtahové služby Jan Fišer a připomněl další zásah, při kterém se překládal „jedlý“ náklad. Jednalo se o pytle se sójovou moučkou, které vezl srbský kamion. Nehoda této soupravy se stala opět v pátek odpoledne, konkrétně 4. září na 139. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu. „Na této akci pracovalo okolo deseti lidí,“ uvedl Endrle.

Lahve s olejem se musely vyzvedávat pomocí big bagů

Práce na takovýchto nehodách bývá náročná nejen po fyzické stránce, ale také po stránce administrativní. Problémy většinou nastávají při následné domluvě a řešení nehody s majiteli havarovaných vozidel. První věc je, že se většinou jedná o cizince, kteří neznají naše zákony a postupy nebo může nastat problém v komunikaci. Druhá věc je, že u nehod, kde hlavní roli hraje náklad, většinou bývá jiný majitel nákladu a jiný majitel vozidla, které zboží přepravuje. Nikdo pak nechce převzít za nehodu zodpovědnost a řešit problémy, které nehoda přinesla.

„Poslední čtvrtletí nás čekaly ještě zásahy, u kterých jsme likvidovali například kýble s lepidlem, poštovní balíčky, big bagy s osivem či cukr,“ uzavřel výčet Endrle.
 

HOTLINE - NONSTOP

  HOTLINE 1205
 Odtahová služba +420 777 555 067
 Servis vozidel +420 778 481 581 
 
Dálnice D1
EXIT 90