Lepší než kdejaký audit. To jsou velké nehody, při kterých se ukáže, jak efektivní je organizace celé akce, řízení zásahu na místě i samotná práce našich zaměstnanců od A do Z.
V tomto článku přinášíme výběr zásahů z právě končícího roku, které mají jednoho společného jmenovatele, na kterého jsme se při jejich likvidaci museli zaměřit více než jindy – NÁKLAD.
První velká nehoda roku s rozsypaným nákladem přišla hned první měsíc, a to v sobotu 25. ledna. Na 112. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu havaroval rumunský kamion převážející plechovky s kukuřicí. Došlo k masivnímu úniku nafty, vysypání nákladu a převrácení vozidla, které skončilo v příkopu. Při odklízení nehody bylo použito velké množství techniky, od bagru přes kontejnerová vozidla či vyprošťovací speciály až po jeřáb a další nezbytnou techniku. Ve stejný den navíc došlo k nehodě nákladního vozidla převážejícího chemikálie, a to na komunikaci I/19 u Starého Pelhřimova. U Starého Pelhřimova došlo k další větší nehodě i v únoru. Přes celou šíři komunikace se tam převrátil nákladní automobil s návěsem naloženým dřevěnými hranoly. Nejprve jsme museli přeložit náklad a posléze vyprostit a odtáhnout tahač s návěsem.
Foto 1: Rozsypaný náklad (plechovky s kukuřicí) na D1
Polská cisterna s kyselinou fosforečnou havarovala na dálnici D1 na 65,5. kilometru ve směru na Brno v sobotu 18. dubna dopoledne. Cisterna se převrátila a vzhledem k povaze nákladu a blízkosti vodního zdroje Želivka hrozila ekologická havárie. Naše společnost pracovala na likvidaci nehody s vyprošťovacími speciály, vozidly potřebnými k odtahu havarované soupravy, vozidly zajišťujícími dopravní značení i s mobilním jeřábem Liebherr. Dálnice byla zprůjezdněna před pátou hodinou odpolední, poté, co bylo místo nehody kompletně uklizeno. U této nehody jsme spolupracovali s hasiči, kterým jsme pomáhali neutralizovat kyselinu, a se společností Purum, která přečerpala kyselinu z převráceného kamionu a následně ji odvezla k bezpečnému zpracování.
Havarovaná polská cisterna s kyselinou fosforečnou
„Tři z výše zmíněných nehod se staly v sobotu a jedna v pátek odpoledne. O to víc si cením ochoty našich pracovníků přijet k takto velkým nehodám pomáhat, ačkoli zrovna nemají službu. V naší profesi zkrátka musíme být pořád v pohotovosti, práce na nehodách nepočká,“ říká vedoucí odtahové služby PRETOLU Petr Endrle.
Dalším převáženým nákladem, který se při nehodě vysypal a který jsme museli překládat, byly lahve se slunečnicovým olejem. Tentokrát se jednalo o maďarskou soupravu, jejíž řidič se vyboural na 53. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu ve středu 20. května. Lahve s olejem skončily pod srázem, a nebylo tak snadné je jednoduše dostat zpět na silnici. Musely se dávat do big bagů, které se posléze jeřábem vytahovaly a umisťovaly do přistavených kontejnerových vozidel. „Ačkoli se nejednalo o těžké věci, bylo to i tak fyzicky docela náročné. Oleje byl plný návěs, a tak nám úklid trval několik hodin,“ uvedl zaměstnanec odtahové služby Jan Fišer a připomněl další zásah, při kterém se překládal „jedlý“ náklad. Jednalo se o pytle se sójovou moučkou, které vezl srbský kamion. Nehoda této soupravy se stala opět v pátek odpoledne, konkrétně 4. září na 139. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu. „Na této akci pracovalo okolo deseti lidí,“ uvedl Endrle.
Lahve s olejem se musely vyzvedávat pomocí big bagů
Práce na takovýchto nehodách bývá náročná nejen po fyzické stránce, ale také po stránce administrativní. Problémy většinou nastávají při následné domluvě a řešení nehody s majiteli havarovaných vozidel. První věc je, že se většinou jedná o cizince, kteří neznají naše zákony a postupy nebo může nastat problém v komunikaci. Druhá věc je, že u nehod, kde hlavní roli hraje náklad, většinou bývá jiný majitel nákladu a jiný majitel vozidla, které zboží přepravuje. Nikdo pak nechce převzít za nehodu zodpovědnost a řešit problémy, které nehoda přinesla.
„Poslední čtvrtletí nás čekaly ještě zásahy, u kterých jsme likvidovali například kýble s lepidlem, poštovní balíčky, big bagy s osivem či cukr,“ uzavřel výčet Endrle.
První velká nehoda roku s rozsypaným nákladem přišla hned první měsíc, a to v sobotu 25. ledna. Na 112. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu havaroval rumunský kamion převážející plechovky s kukuřicí. Došlo k masivnímu úniku nafty, vysypání nákladu a převrácení vozidla, které skončilo v příkopu. Při odklízení nehody bylo použito velké množství techniky, od bagru přes kontejnerová vozidla či vyprošťovací speciály až po jeřáb a další nezbytnou techniku. Ve stejný den navíc došlo k nehodě nákladního vozidla převážejícího chemikálie, a to na komunikaci I/19 u Starého Pelhřimova. U Starého Pelhřimova došlo k další větší nehodě i v únoru. Přes celou šíři komunikace se tam převrátil nákladní automobil s návěsem naloženým dřevěnými hranoly. Nejprve jsme museli přeložit náklad a posléze vyprostit a odtáhnout tahač s návěsem.
Foto 1: Rozsypaný náklad (plechovky s kukuřicí) na D1
Polská cisterna s kyselinou fosforečnou havarovala na dálnici D1 na 65,5. kilometru ve směru na Brno v sobotu 18. dubna dopoledne. Cisterna se převrátila a vzhledem k povaze nákladu a blízkosti vodního zdroje Želivka hrozila ekologická havárie. Naše společnost pracovala na likvidaci nehody s vyprošťovacími speciály, vozidly potřebnými k odtahu havarované soupravy, vozidly zajišťujícími dopravní značení i s mobilním jeřábem Liebherr. Dálnice byla zprůjezdněna před pátou hodinou odpolední, poté, co bylo místo nehody kompletně uklizeno. U této nehody jsme spolupracovali s hasiči, kterým jsme pomáhali neutralizovat kyselinu, a se společností Purum, která přečerpala kyselinu z převráceného kamionu a následně ji odvezla k bezpečnému zpracování.
Havarovaná polská cisterna s kyselinou fosforečnou
„Tři z výše zmíněných nehod se staly v sobotu a jedna v pátek odpoledne. O to víc si cením ochoty našich pracovníků přijet k takto velkým nehodám pomáhat, ačkoli zrovna nemají službu. V naší profesi zkrátka musíme být pořád v pohotovosti, práce na nehodách nepočká,“ říká vedoucí odtahové služby PRETOLU Petr Endrle.
Dalším převáženým nákladem, který se při nehodě vysypal a který jsme museli překládat, byly lahve se slunečnicovým olejem. Tentokrát se jednalo o maďarskou soupravu, jejíž řidič se vyboural na 53. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu ve středu 20. května. Lahve s olejem skončily pod srázem, a nebylo tak snadné je jednoduše dostat zpět na silnici. Musely se dávat do big bagů, které se posléze jeřábem vytahovaly a umisťovaly do přistavených kontejnerových vozidel. „Ačkoli se nejednalo o těžké věci, bylo to i tak fyzicky docela náročné. Oleje byl plný návěs, a tak nám úklid trval několik hodin,“ uvedl zaměstnanec odtahové služby Jan Fišer a připomněl další zásah, při kterém se překládal „jedlý“ náklad. Jednalo se o pytle se sójovou moučkou, které vezl srbský kamion. Nehoda této soupravy se stala opět v pátek odpoledne, konkrétně 4. září na 139. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu. „Na této akci pracovalo okolo deseti lidí,“ uvedl Endrle.
Lahve s olejem se musely vyzvedávat pomocí big bagů
Práce na takovýchto nehodách bývá náročná nejen po fyzické stránce, ale také po stránce administrativní. Problémy většinou nastávají při následné domluvě a řešení nehody s majiteli havarovaných vozidel. První věc je, že se většinou jedná o cizince, kteří neznají naše zákony a postupy nebo může nastat problém v komunikaci. Druhá věc je, že u nehod, kde hlavní roli hraje náklad, většinou bývá jiný majitel nákladu a jiný majitel vozidla, které zboží přepravuje. Nikdo pak nechce převzít za nehodu zodpovědnost a řešit problémy, které nehoda přinesla.
„Poslední čtvrtletí nás čekaly ještě zásahy, u kterých jsme likvidovali například kýble s lepidlem, poštovní balíčky, big bagy s osivem či cukr,“ uzavřel výčet Endrle.