Odtahová služba

Výběr zásahů z roku 2019

Připomeňte si s naší odtahovou službou některé vybrané, těžší či jinak „zajímavé“ zásahy z končícího roku.

5. června 2019 - po D1 se kutálely sudy

Ve středu 5. června po 16. hodině vyráželi naši zaměstnanci na 61. kilometr D1 ve směru na Brno, kde se z nákladního vozidla vysypaly sudy s pivem. Náklad byl rozsypán v délce cca 300 metrů a sudů bylo okolo stovky. „Zrovna bylo asi třicet stupňů a v takovém vedru jsme museli jednotlivé sudy překládat. Nejhorší bylo, že všude bylo pivo, ale my jsme si dát nemohli,“ vzpomíná s úsměvem jeden z pracovníků odtahové služby Rostislav Burian.


Sudy se rozkutálely po dálnici

Sudy s pivem do cíle nedorazily
 

25. června 2019 - opět pivo

Další „pivní akce“ na nás čekala za tři týdny. Na 129. kilometru D1 ve směru na Brno se vybouralo vozidlo Mercedes-Benz Actros s návěsem plným piva, tentokrát ale nikoli v sudech, ale v lahvích a plechovkách. Vozidlo leželo na boku mimo komunikaci a před vyproštěním bylo potřeba všechen náklad přeložit. „V tomto případě jsme nestavěli na technice, ale na velkém množství ochotných zaměstnanců, kteří přijeli na zásah pomoci z domu,“ uvedl vedoucí odtahové služby Petr Endrle.


Kamion s plným návěsem skončil mimo komunikaci

Z havarovaného vozidla se vysypaly přepravky, plechovky a lahve s pivem

K překládání bylo potřeba hodně rukou

 

9. červenec 2019 - dálnice zasypaná šampony

Podobný případ se stal na začátku prázdnin, kdy se na 111. kilometru D1 ve směru na Brno srazily dva kamiony. Z maďarského vozidla se vysypal náklad drogerie, který bylo opět potřeba ve velkém množství lidí překládat a uklízet rozsypaný nepořádek na dálnici.

Těmito šampony už se nikdo neumyje...
Detailnější pohled na rozsypaný náklad drogerie


16. července 2019 - nejhorší zásah roku

Nejnáročnějším zásahem roku 2019 byla nehoda kamionu, který převážel mražené maso. Ta se stala v noci z 16. na 17. července. Kamion ležel převrácený přímo na střechu ve hlubokém srázu vedle dálničního tělesa. Protože se jednalo o chladírenský návěs s pevnými, a po nehodě vypouklými, boky, nemohlo se z důvodu bezpečnosti pracovat uvnitř návěsu, jelikož mohlo dojít k jeho rozpadnutí. Běžným postupem je nejprve přeložení nákladu a následně vyproštění havarovaného vozidla, v tomto případě se však muselo k práci přistoupit opačně. Nejprve se musel jeřábem s 55tunovou nosností dostat návěs z hluboké škarpy a maso, které pod srázem zůstalo, museli následně zaměstnanci PRETOLU vynášet do kontejnerů stojících na silnici. „Jednalo se o jednotlivé balíčky zmraženého masa a kromě toho také o separáty, které se doslova rozpadaly v rukách. Asi si dokážete představit, jak to mohlo vypadat, když ráno začalo svítit Slunce,“ řekl k nehodě řidič odtahové služby Jaroslav Tvrdý.

Kamion s masem se převrátil na střechu
Nejdříve se musel vyprostit návěs z hluboké škarpy
Překládání masa nebylo nic jednoduchého
Kontejner plný znehodnoceného masa


3. října 2019 - nová vozidla shořela

Jeřáb Liebherr významně pomohl i při nehodě shořelého nákladního vozidla s přívěsem pro přepravu osobních automobilů. Jednalo se o nehodu v omezení (D1 130. km sm. Praha) nad ránem 3. října. Díky jeřábu se podařilo celý přívěs s ohořelými osobními auty naložit na přistavený podval najednou a osobní vozidla se nemusela jednotlivě překládat, takže se motoristům v kolonách rychle ulevilo.


Nová osobní vozidla na cestě po D1 shořela

Technika připravená k zásahu

Celý přívěs byl naložený na podval jeřábem Liebherr

 

13. října 2019 - tragická nehoda cisterny s olejem

Hromadná nehoda pěti osobních aut a cisterny převážející palmový olej se stala večer 13. října na 49. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno. Vzhledem k tomu, že nehoda byla tragická, museli jsme čekat na dokončení vyšetřování. Posléze jsme začali odstraňovat úplně shořelá osobní vozidla. Po odstranění těchto vraků jsme z důvodu urychlení odklízení nehody opět využili náš jeřáb Liebherr, který plnou cisternu zvedl z dálnice na kola. (Na video se můžete podívat zde.) Kromě jeřábu pomáhaly také vyprošťovací vaky a navijáky, které jsou součástí odtahových a vyprošťovacích speciálů. „Cisterna převážela palmový olej, který byl zahřátý tak, aby byl tekutý. Olej, který unikl na dálnici poté začal tuhnout a tvořil jakousi kaši nebo voskovitou hmotu, kterou jsme pomocí nakladače odklízeli do kontejnerů,“ uzavřel Petr Větrovský, který na místě zasahoval.    


​Takto vypadal olej, který po úniku z cisterny začal tuhnout

Shořelá osobní vozidla


Perlička na závěr

Ke každé likvidaci nehody patří kromě samotného odstranění vraků či nákladu a úklidu samotného místa nehody také řešení dalších záležitostí s majiteli vozidel. Často dochází k tomu, že zvláště cizinci nemají ponětí o tom, co chtějí dál dělat se svým rozbitým vozem či nákladem. "Stalo se například, že manželský pár z Rumunska převážel na káře za dodávkou spoustu věcí jako spotřebiče, nábytek a drobnou elektroniku. Po nehodě došlo ke znehodnocní těchto věcí. Nabídli jsme majitelům odvoz věcí do sběrného dvora, ale ti se s námi asi dva dny hádali, že je žádná likvidace nezajímá a radili nám, ať tyto bezcenné předměty nahážeme někam do škarpy," uzavřela mluvčí PRETOLU Zuzana Rodová.
 

HOTLINE - NONSTOP

  HOTLINE 1205
 Odtahová služba +420 777 555 067
 Servis vozidel +420 778 481 581 
 
Dálnice D1
EXIT 90